Mitt svar på frågan är tyvärr, Nej!
I sin ledare skriver Magnus Ascehn;
Att inte ha koll på hur man använder de mest grundläggande affärs- och administrationsverktygen kostar, enligt en undersökning gjord av Servicenow, amerikanska bolag 575 miljarder dollar per år. Enligt samma undersökning lägger millenials, arbetsplatsens yngre förmågor, 43 procent av sin tid på administrativt arbete vilket är betydligt mer än 40- och 50-talisterna. Problemet ser åtminstone enligt denna undersökning alltså ut att öka.
Vad de exakta siffrorna för Sverige är har jag i skrivande stund ingen aning om, men med lite empirisk erfarenhet tror jag inte vi är bättre i Sverige än någon annanstans. Det vi har lyckats leva på är den stora satsning som skedde under 80 och 90 talet med hem-PC och utbyggnad av internet. Tyvärr har den utvecklingen stannat av de senaste 10 åren och resten av världen börjar komma i kapp.
I en annan undersökning indikeras att svenska företag ligger först på 18-19 plats i Europa att effektivt utnyttja sina olika systemlösningar, detta om man överhuvudet investerat i ett system. Vi investerar alltså fortfarande stora delar i hårdvara men ”glömmer” mjukvaran. Vi köper helt enkelt förgyllda skrivmaskiner! Se är det så klart att skillnaderna mellan enskilda företag är enorm och vi har företag som är bland det bästa i världen och de som inte är det, men det är medelnivån vi måste höja,
Hur gör vi det?
Den är så klart inte helt enkel att besvara och det indikerar också på att det måste bli en del ”blod och tårar” för att komma framåt i frågan. Jag skulle vilja peka på tre saker:
- Veta vilken information Ditt företag behöver (informationsflöde)
- Få informationen vid rätt tillfälle
- Minimerat arbetat för att få behövd information vid rätt tillfälle
Som jag indikerade ovan så är detta inte så lätt som man tror, men för de företag som lyckas finns en den berömda skatten vid regnbågens ände.
Artikel: här.