Grunder för en seriös digital aktör?


För att vara en seriös digital aktör finns det ett antal saker som man bör tänka på, bland annat hemsidan, mail och vilken information som behövs på olika sociala media. Här följer några saker som  man bör anse vara den absoluta minimikraven.

  1. Under inga omständigheter ha en gmail, hotmail eller liknande mailadresser i er officiella kommunikation. För inloggningar med mera helt OK, men skicka inte med den om absolut igen annan utväg finns. Glöm inte att ändra på visitkort.
  2. Egen domän med hemsida måste finnas, gammal är bättre än ingen.
  3. Hemsidan måste vara i ordning och ha någon typ av kontakt funktion, men bara ett kontakt formulär är för litet.
  4. Skickar du ut information eller andra uppgifter använd ett för ändamålet avsett verktyg, t.ex. MailChimp för informationsmail, vanlig mail duger inte.
  5. Ha ett riktigt profilfoto, inte en ”selfi”, det duger inte. Man kan med förkärlek ha ”amatör” foton i inlägg och uppdateringar var man befinner sig och gör, men inte som profilfoto. Om du inte vill visa hur du ser ut, använd en neutral bild t.ex. en svart siluett på grön bakgrund men djur, drinkglas med mera är absolut förbjudet.
  6. Skriv in kontaktuppgifter i alla Sociala media, i alla fall e-post och telefon.

Varför ”måste” en seriös digital aktör hantera de här sakerna?

Jag går ALLTID ut och kollar nätverkskontakter, eventuella leverantörer/kunder med flera på internet. Om jag då inte kan hitta en hemsida eller den bara innehåller en deklaration ökar min misstänksamhet direkt. Skälet är att målvaktsbolag, oseriösa företag som sysslar med fuskfakturor med mera inte heller visar den här informationen. Det är krångligt att lägga upp målvakter när sen företaget ägs av någon helt annan. Man behöver inte visa allt, men ge en mer nyanserad bild är bra för att slipa bli ihop blandad med de fula fiskarna.

Samma sak gäller e-post. Kanske inte för att hotmail, gmail med flera är inte är seriösa, men det är adresser som utnyttjas på fel sätt. Till exempel om man för ett mail om att man måste göra någonting för att säkerställa någonting, kan man oftast genom att kolla vilken e-post adress som skickat ut mailet gör en mycket kvalificerad gissning om mailet är OK eller inte.

På sociala media är det bra om e-postadress och telefon finns, dels för att man kan kontakta dig bättre när man är inne och letar i LinkedIN eller något annat verktyg, dels för att man oftast kan koppla sina kontakter direkt till telefonen vilket gör att den du ringer ser vem du är och att ni haft tidigare kontakt, vilket ökar chansen att du får fram ditt budskap.

Lycka till!